torsdag 25. februar 2010

Analfabetisme, analfabetisering og utdanning

Nå er jeg og Siv Iren godt i gang med feltarbeidet vårt. Vi har valgt å skrive om voksenopplæring og alternativ utdanning for de som ikke har mulighet til å følge det normale skoleløpet.

VI skal skrive om kvinner mellom 30-50 år, og hvilke fordeler og muligheter utdanning kan gi dem. Jeg vil tippe at de kan få større innflytelse i sitt lokalmiljø, bli observant på sine rettigheter, ha mulighet til å få seg en bedre jobb.

Vi skal jobbe opp mot organisasjonen Alfalit som arbeider for å alfabetisere befolkningen. Den ble stiftet i 1965 i Bolivia og har siden gitt gratis utdanning til mer enn 200,000 mennesker over 15 år.

Analfabetismen i Bolivia ble i 2008 erklært utryddet av Morales og regjeringen, men rapporter fra UNDP og rapporter fra Alfalit, hevder at den prosentvise andelen av analfabeter i Bolivia i dag er ett sted mellom 9,3% og 37,%. En skiller også mellom absolutte og funksjonelle analfabeter. De absolutte er de som aldri har hatt utdanning, mens de funksjonelle er de som har fått utdanning, men som har glemt det de har lært.

Det finnes mange incentiver for å promotere utdanning, bl.a. kan individiet få mer rettigheter og bli mer selvstendig, ta kontroll over seg selv, nettopp det som kjennetegner empowerment.

Jeg synes det er ett veldig interessant tema vi har valgt oss nå, og vi har allerede hatt flere møter og intervjuet flere personer. I begynnelsen av mars skal vi være med ut i felten og gjøre deltakende observasjon på de som er med i programmet. Det gleder jeg meg til.

Det er kjempespennende å være på feltarbeid, og ikke minst å være i Bolivia og opparbeide en forståelse av hvordan ett utviklingsland fungerer, hvilke tiltak som foretas for å fortsette en videre utvikling, og ikke minst bli kjent med kulturen og menneskene her.

Ingen kommentarer: