onsdag 22. desember 2010

Hjemme etter en lang reise!

Her kommer det siste innlegget i år.

Da har jeg endelig kommet meg hjem til mor og far for å feire jul!


Her er utsikt fra rommet mitt. Snø folkens!!


Først var flyet vårt fra Santo Domingo 3.5 timer forsinket. Mens vi ventet gikk vi inn i Admirals Club og satt oss. Det var skikkelig flott der. Skjønner godt hvorfor folk betaler ekstra for billettene sine. Da vi kom frem til Paris måtte vi vente to timer i kø fordi Stine ikke hadde fått sjekket inn sin siste flyvning til Kristiansand. Så da dro vi like godt til Air France lounge området der.

Det var flott og der hadde vi et stort utvalg av kaker, chips, annet knask og alle drikkevarer tilgjengelig. I tillegg til aviser og annet lesestoff. Så da gikk ventetiden litt kjappere. Ettersom at flyet fra Paris var forsinket så jeg for meg at flyet mitt fra Amsterdam kom til å ta av uten meg, men det var heldigvis forsinket det også. Traff på Mathijs, en jeg studerte på Lillehammer med, og han var på vei til Genéve for å treffe en felles kompis av oss.

Så ca. kl 23.30 satte jeg føttene på norsk jord igjen. Er det en ting som skal sies folkens, så var det helt forj*vlig kaldt! Jeg hadde riktignok bukse og skinnjakke på meg, men det føltes som at jeg gikk naken. Da var det godt å bli hentet og kunne sette seg rett inn i bilen med varmen på full styrke. Da vi kjørte fra flyplassen i går viste gradestokken -13 grader celsius, mens på dagtid søndag viste gradestokken 26 grader celsius i Santo Domingo. En enorm forskjell i temperaturen og alle som har sagt at jeg er gal som forlater karibien frivillig, har nok rett. Da er det digg å ta på mine nyinnkjøpte tøfler fra Zara som hjelper meg med å holde varmen.

Jeg sov overraskende godt i natt, til tross for at jeg sov en del på flyet. Det er rart å være tilbake her hjemme. Her kan jeg drikke vannet fra springen og jeg slipper å kaste det brukte dopapiret i en beholder ved siden av toalettet. Og det deiligste av alt, jeg kan drikke god norsk melk! I dag kokte jeg meg egg og spiste laks til frokost med mange glass med melk. Aaah, har savnet god melk! Det var også herlig å vite at det ikke plutselig kan komme 27 millioner maur på kjøkkenbenken!

I tillegg er det herlig å endelig bruke Spotify igjen og høre på favorittmusikken min som jeg ikke har hørt på lenge!

Nå er klokken 15.05 her og jeg har vært trøtt i hele dag. Kanskje ikke så rart når en skal prøve å snu 5 timers forskjell på et døgn. Planen var egentlig å dra til byen og kjøpe de siste julepresangene som jeg trenger, men vi får se hva det blir til. Magen min har ikke reagert helt positivt på overgangen i mat og bakteriekulturen så hyppige dobesøk må dessverre til. Håper det går over fort.

Når det gjelder julestemningen har jeg ikke funnet den enda. Det er kjipt, men jeg håper den kommer som et lyn fra klar himmel! Det hjelper nok litt på med 3 nøtter til askepott, mandel i grøten, pepperkaker!, gløgg og adventslys. Uansett er jeg glad for å være hjemme, selv om jeg vet at jeg snart kommer til å savne Den dominikanske republikk.

Til sist vil jeg si takk til alle dere som har fulgt meg og mitt praktikantopphold via bloggen min, takk til familie og venner for all støtten dere gir meg og jeg ønsker dere alle en gledelig jul og et fantastisk godt nytt år!!

1 kommentar:

Anonym sa...

For å få både godt humør og julestemning er det bare en ting å gjøre; gå 382 skritt og danse fugledansen for den som bor der. Så går du hjem og hører på julemusikk mens du spiser pepperkaker og drikker gløgg :D woho